Domein samenleving en gezondheid

Verbonden partij

Openbaar belang (doel)

Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

Vestigingsplaats

Alkmaar

Deelnemers

Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen,  Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.

Structuur

Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.

Bestuurlijk belang (zeggenschap)

In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat  het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M,J.P. van Kampen.

Raadsrapporteurs

J. Wiskerke en C.C. Wang

Financieel belang

Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald  binnen de bestaande begroting.

Bijdrage 2022

Prognose resultaat

Eigen vermogen (01-01-2022)

Eigen vermogen (31-12-2022)

Vreemd vermogen (01-01-2022)

Vreemd vermogen (31-12-2022)

3.415

0

4.384

4.356

37.625

36.327

Bedragen x € 1.000

        Taakstelling

De veiligheidsregio anticipeert op de verslechterde financiële positie van de gemeenten veroorzaakt door de coronacrisis en de tekorten op het sociaal domein. Daarom zal de veiligheidsregio het huidige beleid voortzetten met een voorzichtig ambitieniveau en sober budget.
Onderdeel van de sobere koers is dat het bestuur besloten heeft om de veiligheidsregio een taakstelling op te leggen voor 2022 en 2023 van in totaal 3%, wat neerkomt op een structurele bezuiniging van € 1.360.000. De veiligheidsregio heeft al regio-breed acties in gang gezet om de taakstelling gedeeltelijk in te vullen door het slim organiseren en optimaliseren van de bestuurlijke, operationele en organisatorische activiteiten samen met de gemeenten en andere partners. Hierdoor zal de veiligheidsregio de impact van de taakstelling op de kwaliteit van de door de veiligheidsregio uit te voeren taken zoveel als mogelijk proberen te verkleinen. De taakstelling zal echter ook impact hebben op de operationeel activiteiten en de realiseerbaarheid van wat de veiligheidsregio te bereiken beleidsthema’s zoals beschreven in de kadernota 2022. De veiligheidsregio brengt alle maatregelen met de impact op de bestuurlijke, operationele en organisatorische activiteiten in kaart. De maatregelen worden afgestemd met de bestuurscommissies waarna deze aan het bestuur worden aangeboden voor de zienswijze periode van de kadernota 2023. De gemeentelijke bijdrage is conform het besluit van het AB bij de kadernota voor 2022 vastgesteld op een totaal van  € 44.531.449. Dit is de gemeentelijke bijdrage zonder de bijdrage voor het basispakket omgevingswet € 400.000.

Risico's

De veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2022 uitkomt op € 1.295.000. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.912.000 / € 1.295.000 * 100% = 147%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij wordt overigens wel de kanttekening geplaatst dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.

Zienswijze

De zienswijze voor de begroting 2022 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 3 juni 2021 behandeld. In de raadsvergadering van 22 juni 2021 heeft u besloten om voor de begroting 2022 de volgende zienswijze in te dienen:

  1. Meerjarenbegroting 2022 - 2025 . De taakdifferentiatie binnen de brandweer vormt een groot financieel risico wat beschreven is in de risicoparagraaf. De financiële en personele gevolgen voor de omgevingswet zijn nog onduidelijk. De veiligheidsregio geeft aan te gaan bezuinigen. Zoals in de zienswijze op de kadernota 2022 al is aangegeven is de haalbaarheid van deze taakstelling die de veiligheidsregio aankondigt, om twee keer 1,5% te bezuinigen, een risico. In de reactie op die zienswijze heeft het dagelijks bestuur (DB) aangegeven om deze bezuiniging verder uit te werken. De concrete uitwerking ontbreekt in de begroting 2022. Hierdoor kunnen gemeenten niet inschatten welke consequenties dit heeft voor het te voeren beleid en kan de gemeenteraad niet sturen op welke posten bezuinigd gaat worden. We verzoeken het DB van de veiligheidsregio aan te geven wanneer wij deze uitwerking kunnen verwachten, waarbij in de gegeven datum rekening wordt gehouden met een reactietermijn voor alle gemeenten op deze uitwerking.

Beleids- voornemens

De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord richt zich op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten en realiseert dit door het bieden van adequate hulp en het samenwerken met alle bij de veiligheid en hulpverlening betrokken partijen. Daarbij worden burgers en bedrijven gestimuleerd tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid en worden zij actief betrokken bij de hulpverlening.

Hoewel de risico’s om ons heen veranderen, blijft de identiteit als organisatie constant. Veiligheidsregio Noord-Holland Noord heeft zich ontwikkeld tot een regionaal platform, waar multidisciplinair wordt samengewerkt op twee vlakken: het voorkomen van en voorbereiden op incidenten én het bieden en coördineren van de hulpverlening. Dit blijven de twee ongewijzigde pijlers waarop het beleid en beleidsplan 2020-2023 is gebaseerd.

Kengetallen

  • Solvabiliteitsratio                       0,09
  • Netto schuldquote                     0,53
  • Structurele exploitatieruimte      0,0%

Toelichting kengetallen

  • Solvabiliteitsratio: verhouding eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen (eigen vermogen en vreemd vermogen).
  • Netto schuldquote: netto schuld gedeeld door de inkomsten exploitatie (excl. mutaties reserves) Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen
  • Structurele exploitatieruimte: saldo van de structurele baten en lasten en saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten (excl. mutaties reserves), uitgedrukt als percentage.

Duiding kengetallen

  • Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. Meerjarig voldoet VR NHN aan deze norm.
  • Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:
    • een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten;
    • een omvangrijke leningenportefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
  • Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt, waardoor de ratio laag is.

Doelrealisatie

  • In het onderstaande schema wordt op hoofdlijnen aangegeven wat de veiligheidsregio in 2022 gaat doen.

 

Webadres

www.vrnhn.nl

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2021 09:04:29 met de export van 11/11/2021 14:16:50