Domein samenleving en gezondheid

Verbonden partij

Openbaar belang (doel)

De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.

Vestigingsplaats

Schagen

Deelnemers

Den Helder, Hollands Kroon en Schagen

Structuur

Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.

Bestuurlijk belang (zeggenschap)

In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.

Raadsrapporteurs

M. Sanders en W. van de Sande

Financieel belang

Bijdrage 2022

Prognose resultaat

Eigen vermogen (01-01-2022)

Eigen vermogen (31-12-2022)

Vreemd vermogen (01-01-2022)

Vreemd vermogen (31-12-2022)

5.836

50

50

0

0

Bedragen x € 1.000

Risico's

Doorontwikkelen regelingen Participatiewet, nieuwe regelingen

De GRGA is een samenwerkingsorganisatie van de drie deelnemende gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen. Door bundeling van budget is het mogelijk om wetten, al dan niet gedecentraliseerd, efficient en effectief uit te voeren. Probedrijven NV is het uitvoerings- orgaan van de genoemde gemeenten die dat in nauwe samenwerking met de GRGA verzorgt.
In de Algemeen Bestuur vergadering van 24 september 2020 heeft de GRGA Probedrijven gemandateerd om naast de Wsw en Beschut Werken, een nieuwe regeling uit te voeren in de Kop van Noord Holland. De nieuwe regeling Duurzaam aan het werk met LoonKostenSubsidie. LoonKostenSubsidie zal samen met de andere regelingen de komende vijf jaren voor minimaal 600 banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan betekenen.
De gemeenten hebben voor 2021 het benodigde budget gealloceerd.
In 2022 worden middelen gebudgetteerd voor de regelingen, inclusief Duurzaam aan het werk met Loonkostensubsidie.
Beleidsbeslissingen die gemeenten maken in het kader van ontschotte budgetten tussen jeugdzorg, wmo en participatiewet kunnen gevolgen hebben voor het programma van de GRGA. Ook verplichtingen die gemeenten zijn aangegaan in het kader van gedecentraliseerde taakvelden kunnen invloed hebben op de organisatie budgetten van de GRGA. In het algemeen kan gesteld worden dat gemeenten en het maatschappelijk middenveld door decentralisatie van taken door het Rijk in een dynamische omgeving richting geven aan beleidsdoelstellingen, waarvan de gevolgen zich op termijn zullen uitkristalliseren. De wijze waarop de beleidsvelden worden ingevuld en vormgegeven zijn afhankelijk van de politieke voorkeuren van gemeenten.

Consequenties wijzigingen wetgeving
Wijzigingen in wetgeving die middels de decentralisaties worden doorgevoerd, brengen risico's en onzekerheden, ook in financiële zin, met zich mee. In toenemende mate gaat aandacht uit naar wijziging in wet- en regelgeving en de daarmee samenhangende eis compliant te blijven.

Op 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans geïntroduceerd.
Deze wet voorziet erin dat payrollers tegen gelijke voorwaarden worden
betaald als werknemers die werkzaam zijn bij het bedrijf waarvoor zij
in opdrachtgevende zin werkzaamheden voor uitvoeren.
Voor werknemers in de Wsw zou dat kunnen betekenen dat zij
onder andere arbeidsvoorwaardelijke condities komen te vallen.
De wetgever heeft erin voorzien om een uitzondering te maken voor
de Wsw. Hetzelfde geldt voor de medewerkers in Beschut Werken. De verwachting is dat voor hen ook een uitzonderingspositie zal worden

gecreëerd. Daar zal eerst een cao voor moeten worden bekrachtigd.
Op het moment dat we deze begroting opmaken is een    
onderhandelingsakkoord getekend tussen de sociale partners voor de   
nieuwe cao Aan de slag'. Niet alle consequenties zijn in deze  
begroting verwerkt omdat het daar te kort dag voor was.
De cao geldt voor zowel Beschut werken als voor de nieuwe regeling
Duurzaam aan het werk met LKS. Wel is er een inschatting
gedaan voor de pensioenlasten, die in de begroting worden
meegenomen.

Uitstroomvolume Wsw en mogelijke gevolgen voor budgetten
Een belangrijk risico dat de komende jaren aanzienlijke budgettaire gevolgen kan hebben, is de wijze waarop het Rijk deelbudget voor de Wsw voor gemeenten vaststelt. Het Rijk hanteert daarvoor een statistische benadering van blijfkansen. Dat leidt voor gemeenten tot een toewijzing van een budget dat zij zullen besteden aan de zittende populatie Wsw, per gemeente.
In de begroting is de uitstroom met grote zorgvuldigheid bepaald. Dergelijke benaderingen blijven prognoses. De werkelijkheid kan van deze schattingen afwijken. De budgettaire gevolgen kunnen groot zijn. De budgetten in de Participatiewet zijn wel ontschot. Indien meer geld besteed wordt aan de Wsw heeft dat gevolgen voor allocatie van middelen aan andere taken.

Risico van niet compensabele salarisverhogingen en - kosten

Er is rekening  gehouden met loonstijgingen van de cao Wsw in het kader van wijziging van het wettelijk minimumloon. Ook kunnen loonstijgingen gelden voor mensen die vallen onder de nieuwe cao.
De opname daarvan is verplicht omdat het voortkomt uit afspraken in de cao's en en vanuit compliance. Kostenverhogingen die in de salarissen
doorwerken kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de budgetten. Dat geldt niet alleen voor prijscompensaties, maar voor alle oorzaken die tot een verhoging leiden. Te denken valt daarbij bijvoorbeeld aan wijzigingen van de wijze waarop het Lage Inkomens Voordeel door de belastingdienst wordt vastgesteld. De definitieve vaststelling kan leiden tot afwijkingen van de gebudgetteerde bedragen.
De GRGA maakt afspraken met personen die na twee jaar ziekteverlof uit dienst gaan. Om de onwenselijke situatie te voorkomen om mensen zonder dat arbeid wordt verricht in dienst te houden (de zogenaamde slapers) worden arbeidsovereenkomsten in overleg beëindigd. We zijn verplicht transitievergoedingen uit te keren. Deze kosten zijn (deels) compensabel. Het UWV compenseert daarbij in het opvolgende boekjaar.
Dat kan ertoe leiden dat de liquiditeit tijdelijk moet worden overbrugd.
Gezien de grote van de bedragen en het feit dat gemeenten kosten voorfinancieren, is het risico klein.

Financiering (begeleidings)kosten Beschut Werk

In het inspectierapport van SZW 'Evaluatie Beschut Werk' (november 2019) staat over de kosten en baten het volgende
 "De meeste gemeenten geven aan dat zij rondkomen van het budget
voor beschut werk maar dat dat voornamelijk komt doordat zij de geraamde aantallen beschut werkplekken niet halen.
Gemeenten hebben de Inspectie geen eenduidig beeld kunnen geven van de kosten die gemeenten maken voor één beschut werkplek. Daarom kan de Inspectie geen conclusie trekken over de vraag in hoeverre het budget voor één beschut werkplek toereikend is.
Het gebrek aan een eenduidig beeld komt mede doordat er grote financiële verschillen zijn tussen gemeenten. Dat heeft onder meer te maken met hoe gemeenten het beschut werk organiseren en hoe zij in het verlengde daarvan financiële afspraken maken met hun SW-bedrijven en andere werkgevers.
Casegemeenten geven aan dat zij kosten hebben die niet meegenomen worden in de berekening van de budgetten. Dat zijn bijvoorbeeld overheadkosten, die aanzienlijk kunnen zijn.
Verder geven gemeenten aan dat de loonkostensubsidie regelmatig ontoereikend is vanwege de lagere netto opbrengst van de beschut werker." Gezien de onduidelijkheid over de kosten en baten, is besloten in deze begroting vooralsnog de uitvoeringskosten voor Probedrijven niet te indexeren. Het beeld is dat de regeling Beschut Werken financieel steunt op de uitvoering van de omdat de overhead en infrastructuur uit dien hoofde bekostigd is.

Andere regelingen dan Wsw en Beschut Werk

De Grga is betrokken bij beleidsoverleg over activiteiten ten behoeve van participatie van burgers. Projecten worden door gemeenten en Probedrijven afgesloten en gefinancierd. Met dergelijke projecten is in deze begroting geen rekening gehouden. Projecten voor o.a. statushouders worden daarbij ook direct tussen gemeenten
en organisaties zoals Probedrijven afgestemd, zonder tussenkomst van de GRGA.

Project met de Marine

De GRGA is september 2020 in samenwerking met Probedrijven NV een project gestart om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een betaalde baan te geven in combinatie met een opleiding op niveau MBO2 (BBL). Bij gebleken geschiktheid kunnen deelnemers in aanmerking komen voor een baan bij de Marine. Het project loopt twee jaar met de mogelijkheid om het nog 2 keer een jaar te verlengen.

De dekking van de banen wordt door partijen apart gefinancierd zonder dat dat een extra bijdrage vraagt voor dekking van middelen binnen deze begroting. De Marine betaalt een bijdrage ter dekking van de loonkosten in combinatie met gemeenten (loonkostensubsidie met aparte beschikking) of UWV (loondispensatie).

Zienswijze

De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2022 van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.

Beleids- voornemens

Voor 2022 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.

Kengetallen

In de begroting 2022 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 133,59
Begeleid werken realisatie in Se: 12,96
Beschut werken realisatie in arbeidsjaren: 12,00
Duurzaam Lks in fte: 18

Doelrealisatie

De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in onderdeel 4.1.4: Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen.

Webadres

www.noorderkwartier.nl

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2021 09:04:29 met de export van 11/11/2021 14:16:50