Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en L. Dignum
Financieel belang
Bijdrage 2022
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2022)
Eigen vermogen (31-12-2022)
Vreemd vermogen (01-01-2022)
Vreemd vermogen (31-12-2022)
5.836
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
Doorontwikkelen regelingen Participatiewet, nieuwe regelingen
De GRGA is een samenwerkingsorganisatie van de drie deelnemende gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen. Door bundeling van budget is het mogelijk om wetten, al dan niet gedecentraliseerd, efficient en effectief uit te voeren. Probedrijven NV is het uitvoerings- orgaan van de genoemde gemeenten die dat in nauwe samenwerking met de GRGA verzorgt.
In de Algemeen Bestuur vergadering van 24 september 2020 heeft de GRGA Probedrijven gemandateerd om naast de Wsw en Beschut Werken, een nieuwe regeling uit te voeren in de Kop van Noord Holland. De nieuwe regeling Duurzaam aan het werk met LoonKostenSubsidie. LoonKostenSubsidie zal samen met de andere regelingen de komende vijf jaren voor minimaal 600 banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan betekenen.
De gemeenten hebben voor 2021 het benodigde budget gealloceerd.
In 2022 worden middelen gebudgetteerd voor de regelingen, inclusief Duurzaam aan het werk met Loonkostensubsidie.
Beleidsbeslissingen die gemeenten maken in het kader van ontschotte budgetten tussen jeugdzorg, wmo en participatiewet kunnen gevolgen hebben voor het programma van de GRGA. Ook verplichtingen die gemeenten zijn aangegaan in het kader van gedecentraliseerde taakvelden kunnen invloed hebben op de organisatie budgetten van de GRGA. In het algemeen kan gesteld worden dat gemeenten en het maatschappelijk middenveld door decentralisatie van taken door het Rijk in een dynamische omgeving richting geven aan beleidsdoelstellingen, waarvan de gevolgen zich op termijn zullen uitkristalliseren. De wijze waarop de beleidsvelden worden ingevuld en vormgegeven zijn afhankelijk van de politieke voorkeuren van gemeenten.Consequenties wijzigingen wetgeving
Wijzigingen in wetgeving die middels de decentralisaties worden doorgevoerd, brengen risico's en onzekerheden, ook in financiële zin, met zich mee. In toenemende mate gaat aandacht uit naar wijziging in wet- en regelgeving en de daarmee samenhangende eis compliant te blijven.Op 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans geïntroduceerd.
Deze wet voorziet erin dat payrollers tegen gelijke voorwaarden worden
betaald als werknemers die werkzaam zijn bij het bedrijf waarvoor zij
in opdrachtgevende zin werkzaamheden voor uitvoeren.
Voor werknemers in de Wsw zou dat kunnen betekenen dat zij
onder andere arbeidsvoorwaardelijke condities komen te vallen.
De wetgever heeft erin voorzien om een uitzondering te maken voor
de Wsw. Hetzelfde geldt voor de medewerkers in Beschut Werken. De verwachting is dat voor hen ook een uitzonderingspositie zal wordengecreëerd. Daar zal eerst een cao voor moeten worden bekrachtigd.
Op het moment dat we deze begroting opmaken is een
onderhandelingsakkoord getekend tussen de sociale partners voor de
nieuwe cao Aan de slag'. Niet alle consequenties zijn in deze
begroting verwerkt omdat het daar te kort dag voor was.
De cao geldt voor zowel Beschut werken als voor de nieuwe regeling
Duurzaam aan het werk met LKS. Wel is er een inschatting
gedaan voor de pensioenlasten, die in de begroting worden
meegenomen.Uitstroomvolume Wsw en mogelijke gevolgen voor budgetten
Een belangrijk risico dat de komende jaren aanzienlijke budgettaire gevolgen kan hebben, is de wijze waarop het Rijk deelbudget voor de Wsw voor gemeenten vaststelt. Het Rijk hanteert daarvoor een statistische benadering van blijfkansen. Dat leidt voor gemeenten tot een toewijzing van een budget dat zij zullen besteden aan de zittende populatie Wsw, per gemeente.
In de begroting is de uitstroom met grote zorgvuldigheid bepaald. Dergelijke benaderingen blijven prognoses. De werkelijkheid kan van deze schattingen afwijken. De budgettaire gevolgen kunnen groot zijn. De budgetten in de Participatiewet zijn wel ontschot. Indien meer geld besteed wordt aan de Wsw heeft dat gevolgen voor allocatie van middelen aan andere taken.Risico van niet compensabele salarisverhogingen en - kosten
Er is rekening gehouden met loonstijgingen van de cao Wsw in het kader van wijziging van het wettelijk minimumloon. Ook kunnen loonstijgingen gelden voor mensen die vallen onder de nieuwe cao.
De opname daarvan is verplicht omdat het voortkomt uit afspraken in de cao's en en vanuit compliance. Kostenverhogingen die in de salarissen
doorwerken kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de budgetten. Dat geldt niet alleen voor prijscompensaties, maar voor alle oorzaken die tot een verhoging leiden. Te denken valt daarbij bijvoorbeeld aan wijzigingen van de wijze waarop het Lage Inkomens Voordeel door de belastingdienst wordt vastgesteld. De definitieve vaststelling kan leiden tot afwijkingen van de gebudgetteerde bedragen.
De GRGA maakt afspraken met personen die na twee jaar ziekteverlof uit dienst gaan. Om de onwenselijke situatie te voorkomen om mensen zonder dat arbeid wordt verricht in dienst te houden (de zogenaamde slapers) worden arbeidsovereenkomsten in overleg beëindigd. We zijn verplicht transitievergoedingen uit te keren. Deze kosten zijn (deels) compensabel. Het UWV compenseert daarbij in het opvolgende boekjaar.
Dat kan ertoe leiden dat de liquiditeit tijdelijk moet worden overbrugd.
Gezien de grote van de bedragen en het feit dat gemeenten kosten voorfinancieren, is het risico klein.Financiering (begeleidings)kosten Beschut Werk
In het inspectierapport van SZW 'Evaluatie Beschut Werk' (november 2019) staat over de kosten en baten het volgende
"De meeste gemeenten geven aan dat zij rondkomen van het budget
voor beschut werk maar dat dat voornamelijk komt doordat zij de geraamde aantallen beschut werkplekken niet halen.
Gemeenten hebben de Inspectie geen eenduidig beeld kunnen geven van de kosten die gemeenten maken voor één beschut werkplek. Daarom kan de Inspectie geen conclusie trekken over de vraag in hoeverre het budget voor één beschut werkplek toereikend is.
Het gebrek aan een eenduidig beeld komt mede doordat er grote financiële verschillen zijn tussen gemeenten. Dat heeft onder meer te maken met hoe gemeenten het beschut werk organiseren en hoe zij in het verlengde daarvan financiële afspraken maken met hun SW-bedrijven en andere werkgevers.
Casegemeenten geven aan dat zij kosten hebben die niet meegenomen worden in de berekening van de budgetten. Dat zijn bijvoorbeeld overheadkosten, die aanzienlijk kunnen zijn.
Verder geven gemeenten aan dat de loonkostensubsidie regelmatig ontoereikend is vanwege de lagere netto opbrengst van de beschut werker." Gezien de onduidelijkheid over de kosten en baten, is besloten in deze begroting vooralsnog de uitvoeringskosten voor Probedrijven niet te indexeren. Het beeld is dat de regeling Beschut Werken financieel steunt op de uitvoering van de omdat de overhead en infrastructuur uit dien hoofde bekostigd is.Andere regelingen dan Wsw en Beschut Werk
De Grga is betrokken bij beleidsoverleg over activiteiten ten behoeve van participatie van burgers. Projecten worden door gemeenten en Probedrijven afgesloten en gefinancierd. Met dergelijke projecten is in deze begroting geen rekening gehouden. Projecten voor o.a. statushouders worden daarbij ook direct tussen gemeenten
en organisaties zoals Probedrijven afgestemd, zonder tussenkomst van de GRGA.Project met de Marine
De GRGA is september 2020 in samenwerking met Probedrijven NV een project gestart om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een betaalde baan te geven in combinatie met een opleiding op niveau MBO2 (BBL). Bij gebleken geschiktheid kunnen deelnemers in aanmerking komen voor een baan bij de Marine. Het project loopt twee jaar met de mogelijkheid om het nog 2 keer een jaar te verlengen.
De dekking van de banen wordt door partijen apart gefinancierd zonder dat dat een extra bijdrage vraagt voor dekking van middelen binnen deze begroting. De Marine betaalt een bijdrage ter dekking van de loonkosten in combinatie met gemeenten (loonkostensubsidie met aparte beschikking) of UWV (loondispensatie).
Zienswijze
De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2022 van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.
Beleids- voornemens
Voor 2022 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In de begroting 2022 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 133,59
Begeleid werken realisatie in Se: 12,96
Beschut werken realisatie in arbeidsjaren: 12,00
Duurzaam Lks in fte: 18Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in onderdeel 4.1.4: Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen.Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M,J.P. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en C.C. Wang
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2022
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2022)
Eigen vermogen (31-12-2022)
Vreemd vermogen (01-01-2022)
Vreemd vermogen (31-12-2022)
3.415
4.384
4.356
37.625
36.327
Bedragen x € 1.000
Taakstelling
De veiligheidsregio anticipeert op de verslechterde financiële positie van de gemeenten veroorzaakt door de coronacrisis en de tekorten op het sociaal domein. Daarom zal de veiligheidsregio het huidige beleid voortzetten met een voorzichtig ambitieniveau en sober budget.
Onderdeel van de sobere koers is dat het bestuur besloten heeft om de veiligheidsregio een taakstelling op te leggen voor 2022 en 2023 van in totaal 3%, wat neerkomt op een structurele bezuiniging van € 1.360.000. De veiligheidsregio heeft al regio-breed acties in gang gezet om de taakstelling gedeeltelijk in te vullen door het slim organiseren en optimaliseren van de bestuurlijke, operationele en organisatorische activiteiten samen met de gemeenten en andere partners. Hierdoor zal de veiligheidsregio de impact van de taakstelling op de kwaliteit van de door de veiligheidsregio uit te voeren taken zoveel als mogelijk proberen te verkleinen. De taakstelling zal echter ook impact hebben op de operationeel activiteiten en de realiseerbaarheid van wat de veiligheidsregio te bereiken beleidsthema’s zoals beschreven in de kadernota 2022. De veiligheidsregio brengt alle maatregelen met de impact op de bestuurlijke, operationele en organisatorische activiteiten in kaart. De maatregelen worden afgestemd met de bestuurscommissies waarna deze aan het bestuur worden aangeboden voor de zienswijze periode van de kadernota 2023. De gemeentelijke bijdrage is conform het besluit van het AB bij de kadernota voor 2022 vastgesteld op een totaal van € 44.531.449. Dit is de gemeentelijke bijdrage zonder de bijdrage voor het basispakket omgevingswet € 400.000.Risico's
De veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2022 uitkomt op € 1.295.000. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.912.000 / € 1.295.000 * 100% = 147%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij wordt overigens wel de kanttekening geplaatst dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2022 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 3 juni 2021 behandeld. In de raadsvergadering van 22 juni 2021 heeft u besloten om voor de begroting 2022 de volgende zienswijze in te dienen:
- Meerjarenbegroting 2022 - 2025 .De taakdifferentiatie binnen de brandweer vormt een groot financieel risico wat beschreven is in de risicoparagraaf. De financiële en personele gevolgen voor de omgevingswet zijn nog onduidelijk. De veiligheidsregio geeft aan te gaan bezuinigen. Zoals in de zienswijze op de kadernota 2022 al is aangegeven is de haalbaarheid van deze taakstelling die de veiligheidsregio aankondigt, om twee keer 1,5% te bezuinigen, een risico. In de reactie op die zienswijze heeft het dagelijks bestuur (DB) aangegeven om deze bezuiniging verder uit te werken. De concrete uitwerking ontbreekt in de begroting 2022. Hierdoor kunnen gemeenten niet inschatten welke consequenties dit heeft voor het te voeren beleid en kan de gemeenteraad niet sturen op welke posten bezuinigd gaat worden. We verzoeken het DB van de veiligheidsregio aan te geven wanneer wij deze uitwerking kunnen verwachten, waarbij in de gegeven datum rekening wordt gehouden met een reactietermijn voor alle gemeenten op deze uitwerking.
Beleids- voornemens
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord richt zich op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten en realiseert dit door het bieden van adequate hulp en het samenwerken met alle bij de veiligheid en hulpverlening betrokken partijen. Daarbij worden burgers en bedrijven gestimuleerd tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid en worden zij actief betrokken bij de hulpverlening.
Hoewel de risico’s om ons heen veranderen, blijft de identiteit als organisatie constant. Veiligheidsregio Noord-Holland Noord heeft zich ontwikkeld tot een regionaal platform, waar multidisciplinair wordt samengewerkt op twee vlakken: het voorkomen van en voorbereiden op incidenten én het bieden en coördineren van de hulpverlening. Dit blijven de twee ongewijzigde pijlers waarop het beleid en beleidsplan 2020-2023 is gebaseerd.
- Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,09
- Netto schuldquote 0,53
- Structurele exploitatieruimte 0,0%
Toelichting kengetallen
- Solvabiliteitsratio: verhouding eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen (eigen vermogen en vreemd vermogen).
- Netto schuldquote: netto schuld gedeeld door de inkomsten exploitatie (excl. mutaties reserves) Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen
- Structurele exploitatieruimte: saldo van de structurele baten en lasten en saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten (excl. mutaties reserves), uitgedrukt als percentage.
Duiding kengetallen
- Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. Meerjarig voldoet VR NHN aan deze norm.
- Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:
- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten;
- een omvangrijke leningenportefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
- Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt, waardoor de ratio laag is.
Doelrealisatie
- In het onderstaande schema wordt op hoofdlijnen aangegeven wat de veiligheidsregio in 2022 gaat doen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2020 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek
Raadsrapporteurs
H. Toorenent en M. Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2022 betreft :
- Algemeen € 894.000
- 0-4 jarigen en adolescenten € 586.000
- 12-18 jarigen € 39.000
- OGGZ € 69.000
- aanvullende diensten Jeugd € 113.000
- Forensische geneeskunde € 25.000
- Naleving Wet Kinderopvang € 68.000
- Huisvesting JGZ € 100.000
- Wet verplichte GGZ € 15.000
- Veilig Thuis € 528.000
- Rijksvaccinatieprogramma € 86.000
Bijdrage 2022
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2022)
Eigen vermogen (31-12-2022)
Vreemd vermogen (01-01-2022)
Vreemd vermogen (31-12-2022)
2.523
23
742
715
2.721
2.721
Bedragen x € 1.000
Risico's De financiële risico’s zijn ingeschat naar mogelijke omvang in een
laag en een hoog scenario. Per risico is aangegeven welk bedrag is
aangehouden om de weerstandscapaciteit te kunnen berekenen. Indien één of meerdere van deze risico’s zich voor dreigen te doen, worden de negatieve financiële effecten, zoveel als mogelijk is, beperkt in de flexibele schil van de organisatie.
De volgende financiële risico’s zijn geïnventariseerd als belangrijk voor het weerstandsvermogen
Overzicht financiële risico’s
Scenario
laagScenario
hoogBedrag
risicoGR-taken
Doorontwikkeling JGZ 2019-2023
50.000
265.000
50.000
Ziekteverzuim JGZ
125.000
250.000
125.000
Informatiebeveiliging en privacybescherming
-
195.000
195.000
175.000
710.000
370.000
Aanvullende diensten
Afname aanvullende diensten JGZ
50.000
230.000
50.000
Medische arrestantenzorg
140.000
340.000
140.000
Gevolgen COVID-19 voor reizigersadvisering
150.000
350.000
150.000
340.000
920.000
340.000
Totaal
515.000
1.630.000
710.000
Het totale risico komt op een bedrag van € 710.000,- Het aandeel voor Schagen als risicodrager komt op een bedrag van € 46.985,-
De geraamde stand van de algemene reserve ultimo 2021 bedraagt € 742.000,- en is voldoende om de risico's in 2022 op te vangen. De weerstandscapaciteit van 1,0 voldoet aan de minimum streefwaarde van 1,0. De GGD heeft in de meerjarenraming de zienswijzen van de gemeenten opgevolgd door de algemene reserve opnieuw op te bouwen conform het financieel herstelplan 2018
Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2022 afgegeven in de raadsvergadering van 3 juni 2021 en daarin is opgenomen dat:
- een positieve zienswijze af te geven ten aanzien van de begroting 2022 van de GGD Hollands Noorden, kennis te nemen van de meerjarenraming 2022-2025 en aanvullend te verzoeken om:
- in de begroting 2023 de beoogde resultaten, kpi's en maatschappelijke effecten per focuslijn verder uit te werken
- vanaf 2023 de algemene reserve op te bouwenconform het financieel herstelplan 2018
Beleids- voornemens
De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Gezond opgroeien
De opgave van de GGD is om bij te dragen aan het gezond en veilig opgroeien van ieder kind in het werkgebied van de GGD. Daarom geeft de GGD extra aandacht aan kwetsbare kinderen en hun omgeving. Door deze preventieve ondersteuning wordt er minimaal beslag gelegd op specialistische (jeugd)zorg.Speerpunt is Doorontwikkeling jeugdgezondheidszorg
De belangrijkste kerntaak van de JGZ betreft preventie, collectief en individueel. Binnen het web van positieve gezondheid liggen de kerncompetenties van de JGZ vooral op het gebied van lichaamsfuncties, het mentaal welbevinden en het dagelijks functioneren. Vanuit deze kerntaken en - competenties kies de JGZ voor de volgende aandachtspunten met projecten gericht op:- Zorg op maat;
- Opereren in netwerkverbanden;
- Sterke positionering als adviespartner-informatie gestuurd werken;
Gezond ouder worden
Bij deze lijn ligt de focus op oudere en ouder wordende inwoners, waarbij de inzet van de GGD erop is gericht dat zij:* een gezonde leefstijl en een gezond gewicht hebben;
* het vermogen hebben om zich met veerkracht aan te passen en
eigen regie te voeren bij de lichamelijke, emotionele en sociale
uitdagingen van het leven;
* in goede psychosociale gezondheid/welbevinden zijn;
* wonen in een veilige en gezonde leefomgeving die uitnodigt tot
gezond gedrag.Dit alles door samenwerking van alle betrokken partijen in de regio en met actieve participatie van ouderen zelf
aandachtspunten:
- Ondersteuning van gemeenten bij het toekomstbestendig maken van seniorenbeleid;
- Stimuleren van ouderen tot een actieve leefstijl;
- Versterking van de eigen regie van ouderen rondom hun mogelijke kwetsbaarheid.
Meedoen naar vermogen
Bij de focuslijn meedoen naar vermogen ligt de focus op (jong)volwassen inwoners. De inzet van de GGD is erop gericht dat (jong)volwassenen lichamelijk en geestelijk gezond zijn, een gezonde leefstijl hebben, meedoen in de samenleving en langer zelfstandig blijven wonen. Daarnaast ondersteunt de GGD kwetsbare inwoners om maatschappelijke uitval als gevolg van problemen op meerdere leefgebieden te voorkomen. Met als uiteindelijk doel dat kwetsbare inwoners hulp ontvangen en zo gezond en zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.Aandachtspunten:
- Realiseren van een sluitende aanpak voor zorgmijders en personen met verward gedrag die tussen wal en schip dreigen te raken;
- Optimale implementatie van de Wet Verplichte GGZ gekoppeld aan de evaluatie van deze wet;
- Meer aandacht voor community mental health, waaronder: Supranet community en het mentaal welzijn van jongvolwassenen, en voor de gezondheidsachterstanden van kwetsbare groepen.
Gezonde leefomgeving
Ruimtelijke en sociale veranderingen hebben veel invloed op elkaar. Een gezonde leefomgeving nodigt uit tot gezond gedrag en kent zo min mogelijk risico’s voor de gezondheid. De leefomgeving hangt samen met nieuwe uitdagingen en kansen voor de toekomst, zoals: klimaatverandering, vergrijzing, individualisering, slimme technologie en nieuwe vormen van mobiliteit. Tegelijkertijd neemt de druk op onze leefomgeving toe. Gemeenten staan voor de opgave om deze ontwikkelingen en belevingen van de inwoners te verwerken in een omgevingsvisie. Dit vraagt om een samenwerking en koppeling tussen het sociale en fysieke domein, die tot nu toe veelal gescheiden van elkaar opereren. Binnen deze focuslijn is ook aandacht voor de preventie en bestrijding van infectieziekten.
Speerpunt 2022: Proactief inzetten op preventie en bestrijding van
( nieuwe) infectieziekten.De COVID-19-pandemie laat het belang zien van infectieziektebestrijding. COVID-19 heeft het bewustzijn van het belang van infectiepreventie in de samenleving en het openbaar bestuur verhoogd. Het is belangrijk dat de aandacht hiervoor en de belangrijke netwerkfunctie van Infectieziektebestrijding (IZB) vast wordt gehouden. Niet alleen voor de bestrijding van COVID-19 en mogelijke (grootschalige) uitbraken van andere infectieziekten, maar ook voor de aanpak van antibioticaresistentie (ABR). Daarnaast staan ten gevolge van de klimaatveranderingen nog andere dreigingen voor de deur, zoals de toename van zoönosen. Vanuit de inzet op preventie en bestrijding van (nieuwe) infectieziekten zet de GGD in op:
- Versteviging van de activiteiten op het gebied van infectiepreventie, zowel intern als bij netwerkpartners ;
- Consolidering van de relaties met instellingen, scholen en bedrijven;
- Kwaliteitsslag in de uitvoering van de negen kerntaken van de IZB;
- Intensivering van de regionale samenwerking met andere GGD-en in IZB
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 5,8 %
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 5,8%
Solvabiliteitsratio 5,8%
Structurele exploitatieruimte 0,5%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 en 1.2, 3.1 en 3.2 en 3.3)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet milieubeheer in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de OD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Sinds 1 januari 2020 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 21 stemmen
- Regio West-Friesland 22 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 30 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks bestuur geldt dat deze gezamenlijk 49 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging in het AB vindt plaats door wethouder H.J.J. Heddes.
Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger
Financieel belang Op de begroting 2022 heeft de OD NHN een indexering van 1,3 % toegepast.Het lumpsum bedrag aan de OD NHN bedraagt circa € 850.000. In de begroting is ook nog een bedrag opgenomen voor de eigen milieutaken van de gemeente. Met de komst van de Omgevingswet verandert het basistakenpakket van de OD NHN. Hoe dit financieel uitpakt is nu nog niet duidelijk. Dit is tevens afhankelijk van keuzes die college en raad nog moeten maken bij de invoering van de Omgevingswet per 1 juli 2022. In voorgaande jaren is extra geld gevraagd en gekregen voor het op orde brengen van de ICT. Deze investeringen zouden de komende jaren tot efficiency voordelen moeten leiden.
Bijdrage
2022Prognose
resultaatEigen
vermogen
(01-01-
2022)Eigen
vermogen (31-12-2022)Vreemd
vermogen (01-01-2022)Vreemd
vermogen (31-12-2021)806
0
2.748
2.748
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit wordt becijferd op € 330.000,-. De stand van de Algemene Reserve - na toevoeging van de resultaten over 2021 - levert samen met de post Onvoorzien voldoende weerstandscapaciteit om de risico’s in de begroting op te vangen.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2022 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 3 juni 2021 te behandeld. In de raadsvergadering van 22 juni 2021 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen:
- u wenst een toelichting op de verschuivingen in kengetallen;
- u heeft meer inzicht gevraagd in achterstanden in de uitvoer en financiële consequenties ten gevolgen van Covid-19;
- u wenst een andere onderbouwing van het budget Omgevingswet.
Wat heeft de OD er mee gedaan?
- Het Dagelijks Bestuur heeft aangegeven bij toekomstige publicaties rekening te houden met uw zienswijze.
- Bijdragen voor (niet uitgevoerde) controles op het gebied van horeca en evenementen worden gerestitueerd. Dit heeft voor Schagen overigens geen consequenties omdat deze taken niet bij de OD zijn neergelegd.
- De OD geeft aan dat waarschijnlijk extra budget nodig is voor VTH-beleid onder de Omgevingswet en de monitoring ervan. Hoeveel dit is en waarom wordt niet in de reactie op de zienswijze onthuld.
Beleids- voornemens
De doelstellingen in de begroting 2022 zijn concreet, maar niet meer voorzien van 'harde' indicatoren voor het behalen van het resultaat. Ze zijn gericht op kwaliteit van het afhandelen van de milieutaken binnen de gestelde termijnen, de voorbereiding op de Omgevingswet en samenwerking met deelnemers, de overige verbonden partijen en andere ketenpartners.
Kengetallen
Solvabiliteitsratio 35,7
Netto Schuldquote -13,3
Structurele exploitatieruimte 0Duiding kengetallen
Solvabiliteit: Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een hoog ratio betekend dat de organisatie relatief veel eigen vermogen heeft en goed in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Met een percentage tussen de 20% en 50% valt de OD NHN in de neutrale categorie. In deze begroting is rekening gehouden met een algemene reserve van maximaal 2,5% van de exploitatielasten. Deze reservepositie is relatief laag t.o.v. de financiële verplichtingen. De neutrale categorie wordt gehaald door de tijdelijke bestemmingsreserves.
Netto schuldquote: Hoe lager het percentage, hoe beter. Met een netto schuldquote <90% valt de OD NHN dan ook in de minst risicovolle categorie. Door de reservepositie van onder andere het masterplan ICT is dit kengetal zelfs negatief. In de berekening is geen rekening gehouden met de onttrekkingen uit deze reserve. De stortingen en onttrekkingen van deze reserve worden per jaar bij het rekeningresultaat bepaald.Structurele exploitatieruimte: Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een percentage van 0% valt in de categorie neutraal is. De OD heeft voldoende structurele baten om de structurele lasten te dekken.
Doelrealisatie
In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2022 benoemd. Dit zijn traineeships (om aan de capaciteitsvraag in de toekomst te voldoen), de Omgevingswet en data-analyse. Voor geen van deze plannen aangekondigd in de kadernota 2022 was een meerderheid onder de deelnemers te vinden. Deze zijn dan ook verder buiten de begroting gehouden.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen materiaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Langedijk, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen afhankelijk heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage komt voor de gemeente Schagen uit op € 4,65 per inwoner.
Bijdrage 2022
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2022)
Eigen vermogen (31-12-2022)
Vreemd vermogen (01-01-2022)
Vreemd vermogen (31-12-2022)
216
0
368
323
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
Voor 2022 wordt ingeschat dat een weerstandsvermogen van € 65.000 noodzakelijk is. Hier tegenover staat een Algemene reserve per eind 2020 van € 66.453, een resultaat over 2020 van € 134.067 positief en bestemmingsreserves voor een bedrag van € 238.190 zodat de vermogenspositie van het Regionaal Archief ruim voldoende te noemen is. De conclusie is dat het Regionaal Archief beschikt over voldoende weerstandsvermogen om de huidige risico’s voor 2022 te dekken maar voor de periode erna is niet zeker of er voldoende weerstandsvermogen aanwezig is. Eén en ander hangt af van besluitvorming die in de toekomst plaatsvindt. Structurele bezuinigingen en andere ontwikkelingen kunnen op termijn leiden tot problemen op dit gebied.
Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2022 de volgende zienswijzen kenbaar gemaakt.
De raad heeft voor de begroting 2022 een positieve zienswijze ingediend.
Beleids- voornemens
Conform het beleidsplan zal het RHCA in 2022, naast het voortzetten van de reguliere taken, twee thema’s extra aandacht geven: het duurzaam bewaren van de digitale overheidsinformatie in het e-depot en het vergroten van de digitale dienstverlening aan burger en aangesloten overheden. Het project E-depot verloopt volgens planning en het streven is om binnen enkele jaren alle bij de GR aangesloten overheden hierop aan te sluiten. Voor de digitale dienstverlening zullen bestaande producten (zoals ‘digitaliseren op verzoek’, het geschiedenislokaal en ‘Transkribus’) verder ontwikkeld worden. Hierbij zal ook de dienstverlening via het digitale ‘E-loket bouwdossiers’ meegenomen worden.
Andere punten die in de begroting van de RHCA terug te vinden zijn, zijn onder meer het uitvoeren van de overige wettelijke taken: advies- en inspectietaak, beschikbaarstelling en beheer, zoals verwoord in de Archiefwet 1995. Ook het digitaliseringsbeleid, waarmee meer bronnen gedigitaliseerd worden en via internet beschikbaar worden gesteld aan de burger zal aandacht blijven krijgen, evenals het via social media, educatie en andere activiteiten en publicaties de regionale geschiedenis onder de aandacht van het brede publiek brengen.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 25,2
- Netto Schuldquote -7,4
- ·Structurele exploitatieruimte -0,9
Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende.
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende.
Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. Omdat een groot deel van de lasten structureel van aard is en de opbrengsten voor aanvullende diensten minder structureel van aard zijn is dit kengetal kleiner dan nul. Verdere terugval in aanvullende opbrengsten kan dus leiden tot exploitatieproblemen.Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert en draagt actief bij aan de instandhouding van: culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Raadsrapporteurs
n.v.t.
Financieel belang
Bijdrage 2022
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2022)
Eigen vermogen (31-12-2022)
Vreemd vermogen (01-01-2022)
Vreemd vermogen (31-12-2022)
30
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n,v,t,
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling zijn het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische- maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze inwoners op een efficiënte manier helpen waarmee we willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
www.archeologiewestfriesland.nl/
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. Voor 2022 ramen we een opbrengst van € 56 duizend.
Bijdrage 2022
56
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen Alliander
Openbaar belang (doel)
Alliander is een energienetwerk. Dagelijks ondersteunt het ruim 3 miljoen klanten met toegang tot energie. Het zorgt voor een betaalbare, betrouwbare en bereikbare energievoorziening in en groot deel van Nederland. Als netwerkbedrijf is Alliander verantwoordelijk voor de regionale distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Alliander wil haar positieve invloed, zoals het welzijn van de klanten vergroten dankzij een betrouwbare, betaalbare en voor iedereen onder gelijke condities toegankelijke energievoorziening. Daarnaast wil Alliander haar negatieve invloed, zoals de uitstoot van broeikasgassen, minimaliseren.
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemers
4 provincies en 74 gemeenten.
Structuur
NV, Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De grootste aandeelhouders zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Hollands (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). De overige aandeelhouders hebben minder dan 3% aandelen. De gemeente Schagen bezit 334.35 aandelen (0,244%)
Financieel belang
De gemeente ontvangt jaarlijks dividend van Alliander. Voor 2022 wordt de dividend begroot op € 229.000.
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan het domein Leefomgeving en duurzaamheid (Verduurzaming van de leefomgeving).
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
46 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 2.914 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 2,4%
Financieel belang
Uit het jaarverslag 2020 blijkt het eigen vermogen per 31-12-2020
€ 142 miljoen te bedragen.Bijdrage 2022
5.452
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren. De aandeelhoudersvergadering stemde in met het voorstel van de raad van commissarissen om - ondanks het gunstige perspectief - de komende jaren extra in te zetten op financiële onafhankelijkheid door in elk geval tot 2020 alle nettoresultaten jaarlijks aan het eigen vermogen toe te voegen. Dit blijft overigens een besluit dat elk jaar separaat voorgelegd zal worden, waarmee keuzemogelijkheden open blijven. De toezegging van de directie dat de HVC d.m.v. een extra efficiency-slag een extra duit in het zakje doet, werd met instemming ontvangen. Uitgangspunt daarbij is dat bezuinigingen binnen het bedrijf niet mogen leiden tot inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening
Doelrealisatie
De doelen van de HVC zijn meerwaarde en maatwerk leveren voor de aandeelhouders op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie.
Streven naar de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval in 2020. Bijdragen aan het realiseren van de ambitie van 14% duurzame energie in 2020 voor gemeenten en waterschappen. En de bedrijfsvoering verduurzamen, zoveel mogelijk en daarnaast investeren in innovatie projecten, bieden een van een veilige werkomgeving en staan voor transparante
communicatie met onze belanghebbenden. Ter ondersteuning van de bovengenoemde doelen heeft de gemeente Schagen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar.Webadres
- Overige verbonden partijen Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijk en economische omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal
aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 112 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2022
112
Bedrag x € 1.000
Risico's
De Vastgoed- en participatieactiviteiten zijn de afgelopen jaren op een verantwoorde wijze afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding is.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan resultaat "meer ruimte voor bedrijvigheid"" binnen het domein Ruimte en Economie.
Webadres
- Overige verbonden partijen Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres